Rengasinfo
Urasyvyys
Urasyvyys
Lain mukaan renkaiden kulutuspinnan pääurien vähimmäissyvyys on kesärenkailla 1,6 mm. Vesiliirron riski kasvaa kuitenkin huomattavasti ajettaessa kuluneilla renkailla, joten suositeltava urasyvyys on kesärenkailla 4 mm.
Talvirenkailla suositeltava urasyvyys on 6 mm, kaksinkertainen verrattuna 3 mm:n minimivaatimukseen.
Pääurat ovat leveitä uria noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnan keskialueella.
Lähde: Autonrengasliitto ry
Talvirenkaat
Talvirenkaita pitää käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun saakka. Talvirenkaita ovat kitkarenkaat, jotka on merkitty M tai MS tunnuksin sekä nastarenkaat, joita saa käyttää marraskuun alusta pääsiäispyhiä seuraavaan maanantaihin. Lisäksi nastarenkaita saa käyttää aina, kun keli sitä edellyttää. Kitkarenkaita saa käyttää ympäri vuoden.
Lumisella ja sohjoisella kelillä renkaan pitoon vaikuttaa ensisijassa kuviointi ja kumin kitkaominaisuudet. Jäisellä kelillä paras pitävyys saavutetaan nastoitetulla renkaalla.
Nastan pitää kuluessaankin säilyttää riittävä ulkonema, alle 0,5 mm ulkonemalla nastan hyöty on lähinnä nimellinen.
Rengaspaineet
Rengaspaineet on syytä tarkistaa säännöllisesti. Ajettaessa vajaapaineisilla renkailla renkaiden käyttöikä lyhenee jopa 25-50 prosenttia. Lisäksi polttoaineen kulutus kasvaa sekä auton hallinta vaikeutuu.
Renkaan ikääntyminen
Renkaan käyttöikää voidaan merkittävästi parantaa säilyttämällä sitä oikein. Vanteelle asennettuna rengasta voidaan säilyttää pystyasennossa, lappeellaan tai seinälle riipustettuna. Varastointia suorassa auringonvalossa tai voimakkaita lämpötilan vaihteluita varastointipaikassa ei suositella.
Uutena myytävä rengas saattaa olla valmistettu esimerkiksi kolme vuotta ennen ostohetkeä. Tämä ei kuitenkaan heikennä esimerkiksi talvirenkaan ominaisuuksia, mikäli rengas on varastoitu oikein. Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Käytössä ollessaan rengas altistuu auringonvalolle ja lämmölle mikä aiheuttaa sen, että rengas alkaa kovettua ja sen parhaat talviominaisuudet menetetään noin viiden vuoden kuluttua käyttöön otosta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmentä vuotta.
Renkaiden merkinnät
Renkaan kyljestä löytyvät renkaan merkin lisäksi mm. renkaan koko, suurin kantavuus, suurin ilmanpaine, kudosmateriaali, valmistusviikko ja -vuosi.
Uudet öljyt
Vuoden 2010 alusta tuli voimaan laki, joka kielsi korkea-aromaattisten öljyjen käytön renkaiden valmistuksessa. Näitä öljyjä käytettiin koska niiden ansiosta renkaaseen saatiin hyvä märkäpito. HA-öljyt kuitenkin ovat ympäristölle vaaraksi sillä renkaan kuluessa, siitä vapautuu ympäristöön syöpää aiheuttavia kemikaaleja. Nykyään kaikki Eurooppaan tuotavat renkaat ovat HA-öljyttömiä.
Sekarengastus
Samalla akselilla olevien renkaiden tulee olla saman arvoiset jotta ajoneuvon ohjauskäytös olisi toivotunlainen. Renkaiden ominaisuudet vaihtelevat eri rengasmerkeillä joten samalle akselille sijoitettavien renkaiden tulee olla samanlaiset. Myöskään toinen rengas ei saa olla toista kuluneempi. Kuluneemmat renkaat sijoitetaan aina etuakselille.
Melutaso- merkintä / S- merkintä
Kaikkien 01.10.2011 jälkeen valmistettujen renkaiden tulee olla S- merkittyjä. Merkinnän saaneen renkaan rengasmelu ei ylitä kokoluokalleen säädettyä dB(A) rajaa.
EU:n rengasmerkintäjärjestelmä 2012
Marraskuussa 2012 tuli voimaan säädös joka tekee renkaiden ominaisuuksien vertailusta helpompaa kuluttajille. Kaikkiin heinäkuun 2012 jälkeen valmistettuihin uusiin renkaisiin tulee kiinnittää tarra, josta ilmenee renkaan saamat luokitukset märkäpidosta, vierintävastuksesta ja ulkoisesta ohiajomelusta. Määräys ei koske nastarenkaita eikä pinnoitettuja renkaita.